Camel Smoke Ring Billboard
Times Square i New York omfattas av kvarteren mellan 6:e och 9:e avenyn och mellan 39:e och 52: a gatan, med centrum kring 42: a gatan och Broadway. Platsen är inget fyrkantigt område som namnet pekar på, utan snarare en genomskärningspunkt.
Foto: Erik Collin 1964
Times Square är uppkallat efter tidningen New York Times som under en period i början av 1900-talet hade sin redaktion i en fastighet som då hette Times Tower. Under första världskriget var Times Square den mest kända platsen i hela USA för sina teateruppsättningar. Kända personer som Fred Astaire och Charlie Chaplin har uppträtt här. Än idag är platsen känd för sina teatrar, konsertsalar och hotell. Platsen är även känd för sitt årliga firande av nyårsafton. Times Square på Manhattan har historiskt sett även varit ett klassiskt område för de amerikanska tobaksbolagens reklam. Den mest kända och den mest långlivade annonstavlan vid Time Square var den så kallade Camel Smoke Ring Billboard, som fanns där från 1941 till 1965.
Times Square på Manhattan. Foto: Börje Dorch
Bakom denna annonstavla låg tobaksbolaget R. J. Reynolds som grundades av den 25-årige Richard Joshua Reynolds 1875 för att producera tuggtobak i staden Winston i North Carolina. Sommaren 1913 lanserade bolaget cigarettmärket Camel med den klassiska dromedaren på paketet. Märket blev en succé och anses vara den moderna cigarettens födelse. Hemligheten bakom camelcigaretterna var dess milda smak till skillnad från andra märken som hade en mera sträv smak.
Den berömda skylten i färg från 1943
År 1923 hade bolaget tagit 43 % av tobaksmarknaden och sålde sina cigaretter med finurliga reklamfraser. R. J. Reynolds förstod reklamens makt och lanserade sitt cigarettmärke med aggressiv och uppfinningsrik reklam. År 1941 hängde bolaget upp en stor reklamskylt på väggen till Hotel Claridge som låg i hörnet av Time Square vid Broadway och 44:e gatan på Manhattan i New York. Skylten bar texten ”I´d walk a Mile for a Camel” och hade en man som blåste ut gigantiska rökringar var fjärde sekund. Mannen som skapade skylten var ljusdesignern Douglas Light. Det var han som låg bakom all belysning på Manhattan och gick därför under namnet ”The Man who Lights Up New York”. Light kom på idén med rökringar för att New York var mörklagd under andra världskriget och ljusreklam utomhus var således förbjuden. Under kriget skiftade man på den rökande figuren från soldat till flottist till flygare.
I 25 år var Camelskylten den mest kända reklamen vid Time Square. Skylten togs ner 1965 när man rev hotellbyggnaden som ersattes med ett hus som inhyste kontor och en biograf. Under 1970-talet dök andra cigarettmärken som Kent, Newport, Carlton och Winston upp som reklam på Time Square. I slutet på 1980-talet satte man upp en ny Camelskylt på Time Square. Den här gången var skylten uppbyggd av flera hundratusen blinkande lampor. Den hängde där i fem år tills en ny lag förbjöd cigarettreklam på annonstavlor.