Teknik

Börje var självlärd som tecknare eller autodidakt som det heter med ett finare ord. När Börje gick ut Folkskolan hade han helst av allt velat studera vidare på en konstskola. Nu blev det inte så. Börje kunde i alla fall trösta sig med att det inte räcker med att gå i en konstskola och tro att man efter några år är en fullfjädrad konstnär. Vad man kan lära ut på en skola är naturligtvis teoretiska kunskaper om olika tekniker, material, perspektiv, bildkomposition och färglära m.m. Under utbildningen får studenten dessutom träffa likasinnade vilket är bra för ens utveckling. Men i grund och botten måste man ha talang för att teckna och det är inget man kan lära sig i en skola.

Börje Dorch tecknare

För att bli en professionell tecknare och målare krävs det flera egenskaper för att man skall lyckas. Teckning är grunden för allt bildskapande. Antingen det är för nöjes skull eller på professionell basis. Detta till synes simpla tillvägagångssätt att just bara fatta ett ritverktyg av något slag och låta den gå över ett papper kan verka enkelt. Men att få varje streck rätt placerad på pappret så att de tillsammans liknar något är svårt och kräver lång erfarenhet. Linjeföringen är viktig och det är de olika verktygen, pensel, ritstift eller penna som ger teckningen dess karaktär.

Blyertsteckning 1992En tecknare måste även ha stort mod och fantasi. Ofta kan ett blankt pappersark orsaka handlingsförlamning, ja rent utav panik. Det är naturligtvis inte bra om du har en deadline att hålla. Här ställs tecknarens fantasi på prov. En tecknare måste också behärska säljaryrket, ta kontakt med kunder och sälja in sina idéer. Det i sin tur kräver stort självförtroende och verbal förmåga för att kunna presentera sina teckningar på ett övertygande sätt.

Börje fann ro genom att teckna. Hans pojkdröm var att kunna försörja sig som konstnär. Han var begåvad med en stor tecknartalang. Börjes skolmagister påpekade det ofta och gav honom uppmuntrande ord för sina teckningar. Nu räcker det tyvärr inte enbart med att vara begåvad med en specifik talang, för den måste även tas tillvara på bästa sett. Eftersom Börje även hade en dåres envishet, ritade han som barn praktiskt varje dag. Börje tog lärdom av dåtidens stora tecknare och studerade deras sätt att arbeta.

Material och metoder

Penslar: Börje använde runda akvarellpenslar av märket Winsor & Newton Serie 7, storlekarna 3, 4 och 5. Dessa penslar håller mycket hög kvalitet och är tillverkade för hand av Kolinsky-mårdhår. Penselns goda egenskaper är att den lätt suger upp och håller kvar vatten.

TuschteckningDe unika egenskaperna hos en Serie 7-pensel är dess bredare rundning tillsammans med en lång avsmalnande spets. Penselhåret är böjligt med stor spänst som återgår till sin ursprungliga form efter ett penseldrag. Penseln är utmärkt att dra tjocka linjer såväl som delikata smala linjer och prickar.

Textverktyg: Börje textade mindre textavsnitt med en stålstiftpenna. Stålstift säljs lösa och finns i olika bredder. Stiftet sätts fast i en hållare. Större texter utförde Börje dock med penseln.

Tusch: Börje utförde sina teckningar i vattenfast svart tusch av märket Pelikan.

Färg: Innan konstnärer kunde gå till en butik för att köpa färdigblandad färg på tub var de tvungna att gå till ett apotek för att inhandla pigment och andra råvaror för att själva tillverka sina färger. Föregångaren till dagens färgtuber var urinblåsor från grisar. Oljefärger förpackades i urinblåsor som knöts åt ordentligt. När konstnären skulle måla punkterade han blåsan med en nål och klämde ut färgen.

Det var först år 1841 som engelsmannen James Goff Rand uppfann den hoptryckbara tuben. Färgtuben förändrade konstnärens vardag på ett avgörande sätt. Nu behövde de inte längre blanda färgerna själva vilket var enormt tidsödande och dessutom krävde goda kunskaper.

Winsor & Newton heter ett engelskt företag från 1832 som allt sedan dess tillverkar färg av mycket hög kvalitet åt såväl amatörer som professionella. År 1937 introducerade företaget en högpigmenterad (betyder att färgen är täckande) akvarellfärg som de kallar för Designers Gouache. Den blev snabbt den populäraste färgen hos grafiska formgivare. Även för bildkonstnärer var den nya färgen användbar för nu gick det äntligen att måla täckande i akvarell utan att tillsätta vitt.

Färgtuber av märket Winsor & Newton

Här ser vi ett litet urval av Börjes väl använda färgtuber.

Designers Gouachefärgerna är av mycket hög kvalitet, är ljusäkta, innehåller mycket stor andel pigment och ger en matt täckande yta. Detta tilltalade Börje så det var Designers Gouachefärger han använde i sina målningar. Även om det på Börjes tid fanns massor av färger att välja på bestod hans färgpalett av knappt ett dussin färger som exempelvis Primary Red, Cadmium Red, Alizarin Crimson, Ultramarine, Cadmium Yellow Pale, Cobalt Blue, Winsor Green och Permanent White.

Gouacheteckning för TV1000

En ganska typisk teckning av Börje Dorch i gouache-teknik. Just den här teckningen gjorde han för ett boxningsprogram i TV 1000.

Gouache är en vattenbaserad färg vars viktigaste egenskap är täckande, till skillnad från akvarellfärg som är transparent och kräver en helt annan teknik. Både gouache- och akvarellfärger består av färgpigment som binds ihop med gummi. I gouache har man även tillsatt vitt pigment, vilket gör färgen täckande. Rent tekniskt innebär det att man kan lägga ljus färg över mörk färg och bygga upp en målning med täckande tjock färg. Börje utnyttjade gouachefärgens egenskaper genom att lägga på mörka färger som han sedan minutiöst bearbetade med ljusare detaljer. Vid behov använde Börje mycket vatten i sina gouachefärger så att den blev tunn och transparent och påminde då om akvarellfärgens egenskaper.

Papper: Papper görs med finare eller grövre struktur (gräng). Olika flytande material reagerar olika på samma papper. Till sina tuschteckningar använde Börje elfenbenskartong (240g/m2, 0,5 mm tjock) med glättad yta, som är lämplig för just tuschteckning. Målningarna utfördes på akvarellpapper, lösa blad såväl som block, med olika vikt och gräng.

Fixativ: Teckningar utförda i torra material som blyerts (grafit) och ritkol behöver fixeras på pappret. Börje sprayade sina teckningar med fixativ när de var klara. Fixativ skyddar även teckningen från damm och smuts.

Övrigt: I början på Börjes karriär använde han rasterfilm till bakgrunder och skugga. Han fördrog då olika prickmönster. Till detta krävdes av skarp kniv, så att han kunde skära ut bitar i olika format som sedan klistrades fast på önskad plats på teckningen. Det för en konstnär så klassiska staffliet tilltalade inte Börje. Istället satt han vid sitt ritbord med pappret fixerad vid en snedställd bordsskiva.

Börje i Härjedalen på 1970-talet

Det här fotografiet är från 1970-talet och visare Börjes snedställda arbetsbord. Teckningen föreställer överstelöjtnant George Armstrong Custer, ledare för det sjunde kavallerikompaniet, som stupade i striden vid Little Bighorn den 25 juni 1876.

I Börjes klassiska Dorch i tuschteckningar är motiven och texten först ritade i blyerts. Sedan tuschade han figurerna med en pensel. Genom att trycka hårt med penselborsten mot papprets yta blev linjen tjock och lättade han på trycket blev linjen smalare. Genom att variera tjockleken på linjerna växte till exempel ett ansikte fram. Liten text skrevs i tusch med stålpenna och rubriker med pensel. Arbetet avslutades med att korrigera eventuella fel med en vit gouachefärg. Därefter suddades blyertsen bort och slutligen sprayades teckningen med fixativ.

Skiss i blyert om Hammarbysupportrar

Hammarbysupportrar skissade i blyerts

Om Börje gjorde en teckning på uppdrag av en tidning fick han information om hur många spalter bred och hur hög teckningen skulle vara. Det här var fasta mått som Börje inte kunde ändra på.

Dorch i tusch

Till en början nöjde sig Börje enbart med att signera sina teckningar med namn och tyvärr allt för sällan med årtal. Någon gång i slutet på 1960 talet började han använda sig av logotypen Dorch i Tusch.

Dorch i Tusch

En föregångare till denna logotyp var en smal rektangel i svart som placerades högst upp på teckningen med namnet och ett fotografi på honom själv. En annan variant var en tecknad karikatyr på honom själv med texten Börje Dorch. Lite senare använde han sig även av loggan Dorch i Färg. Med tiden uppdaterades karikatyren på ansiktet, en cigarill och ett par glasögon lades till.

hem