Under drygt 50 år som konstnär producerade Börje Dorch tusentals teckningar och skisser. Enligt honom själv var det upp mot 30 000 teckningar eller nästan två om dagen. Om man känner till den verkliga arbetsinsatsen bakom varje teckning låter det på gränsen till det omöjliga eftersom han ju även var engagerad i så många andra tidsödande sysslor än just teckning. Men med tanke på Börjes fantasi och arbetsmoral är det dock inte omöjligt.

När nu alla dessa teckningar, skisser, fotografier, anteckningar, brev och filmer finns i familjens ägo vore det fel att inte låta allmänheten få ta del av dem. Börjes teckningar är ju en del av Sveriges konsthistoria. Av den anledningen är det viktigt att teckningarna nu lyfts fram så att de får tala sitt egna språk.

Några år innan Börje gick bort diskuterade han med sin familj om sina planer att skriva en bok om sina 50 år som tecknare. Eftersom detta var ett gigantiskt projekt ville han ta hjälp av sina barn. Av flera olika orsaker blev inte denna bok skriven, utan kom att stanna på idéstadiet.

Jag som har skapat den här hemsidan heter Peter och är son till Börje Dorch. Jag och mina syskon växte upp i ett upplyst hem, fullt av konst och lärdom. I hemmet var det högt till tak och det pågick ständiga och ibland mycket häftiga diskussioner i det mest skiftande ämnen. Arbetet med att sortera och ta hand om min pappas teckningar, skisser, fotografier och korrespondens påbörjades av mig sommaren 2006.

Mitt under detta milt sagt omfattande arbete föddes idén att göra en hemsida om min pappa. Många har en bild av Börje som en bohem och äkta söderkis som tog livet med en klackspark. Som familjemedlem log jag alltid åt denna vrångbild av min pappa. Den här hemsidan kommer att visa på att Börje i själva verket var en konstnär som arbetade hårt sju dagar i veckan.

Jag som står bakom hemsidan borjedorch.se har inte gått i min pappas fotspår. Trots det är jag road av att teckna och idrotta och laget i mitt hjärta är naturligtvis Hammarby. Mitt stora intresse för Nordamerikas indianer har tagit mig bland annat till slagfältet vid Little Bighorn i delstaten Montana i USA. På bilden sitter jag på huk vid menige Charles Vincents minnesten som markerar var han stupade i striden vid Little Bighorn en stekhet sommar 1876. Bilden är från en resa på den norra prärien 1996 och fotografen heter Anders Hansson.

Hemsidan inleds med Börjes ungdomsår och fortsätter sedan med de yrkesverksamma åren, som varade från 1953 till 2003. För att göra det enklare för läsaren har jag delat upp konstnärsåren i fem decennier. Varje decennium inleds med en tillbakablick på viktiga händelser i Sverige och Världen angående politik, sport, design och mode. Dessa händelser präglade ju Sverige och svenskarna. De tjugo första åren bygger till stor del på Börjes egna anteckningar medan de sista tre decennierna har kommit till genom idog forskning på material som Börje lämnade efter sig.

Den huvudsakliga informationen om Börjes tidiga barndom och ungdomstid kommer således från hans egna anteckningar ifrån ett drygt dussin kollegieblock och några enstaka teckningsblock. Dessa förstahandsuppgifter börjar med flytten 1939 från Malmö till Söderrmalm i Stockholm och avslutas med att Börje 1948 började träna boxning.

Börje tyckte om att stå framför kameran, vilket hundratals med fotografier skvallrar om. Endast en bråkdel av dessa fotografier får vi ta del av på hemsidan. Börjes långa och goda vänskap med yrkesfotografen Erik Collin resulterade i fantastiska fotografier som är tagna genom flera decennier. Att en bild säger mer än tusen ord är denna hemsida ett bra exempel på. Som besökare blir du nämligen serverad med massor av fina fotografier och fantastiska teckningar. Hemsidan är inte heller färdig, utan kommer förhoppningsvis att växa med tiden.

Börje Dorch är nog mest känd för sina karikatyrteckningar under signaturen "Dorch i Tusch", trots att hans specialitet var människoporträtt, som blyertsteckningen på Albert Einstein från 1982 är ett bra exempel på. Porträttet är gjort efter ett fotografi.

Redan 1953, då Börje inledde sin yrkesverksamma bana som tecknare, var han noga med att spara alla kvitton och brev inför de årliga deklarationerna. I små anteckningsböcker antecknade han omsorgsfullt sina uppdragsgivare och hur mycket han fick betalt för varje teckning.

Under större delen av sin karriär hade Börje dessvärre ingen strikt kontroll över sina verk. Åtaliga teckningar saknar signering. Han var tyvärr omedveten om värdet på sina originalteckningar. Många teckningar ligger därför kvar på tidningsredaktioner, tryckerier och hos privata personer. Vi har en stark önskan att återfå dessa teckningar.

 

startsidan